25. května 2017

Otázky pro YouTubery: Denis Kubík

Před nedávnem jste si zde mohli přečíst krátké medailonky krajských náměstků, kteří zastupují ve vedení našeho kraje ODS: Jakub Unucka (doprava), Stanislav Folwarczny (školství).

Dnes tu máme několik odpovědí (a velmi zajímavých) od člověka, který nemá s politikou přímo nic společného, ale reprezentuje poměrně významný a mladý fenomén - YouTube.

Denis Kubík


  • YouTube kanál - DenisTV (cca 430.000 odběratelů, více než 60M shlédnutí)
  • Facebook - Denis Kubík (cca 80.000 sledujících)
  • Instagram

Teprve nedávno širší veřejnost začala vnímat existenci youtuberů. I globálně jde o velmi mladou “formu”. Myslíte, že youtubeři tady budou už natrvalo jako forma zdroje zábavy/informací (jako např. televize, noviny, rozhlas) nebo jde jen o dočasnou vlnu, která během 5-10 let vymizí?

Všeobecně platí, že jsme pár let pozadu za USA, kde tento trend je již více rozšířený a zpravidla nám trvá ve většině případů 1 - 2 roky, než se s novými věcmi sžijeme i u nás v ČR, ať už mluvím o trendech, které se objevují ve videích, novinkách, které čas od času YouTube přináší nebo například reklamních kampaních, které ještě stále neprobíhají podle mých představ a vina je většinou na straně klienta - zkrátka se bojí nových věcí a preferují ověřené, dle mého názoru, méně efektivní metody.

Tím pádem si myslím, že pokud dojde k nějakému problému - ať už úpadku nebo nezájmu diváků, stále budeme mít u nás v ČR několikaměsíční časovou rezervu. Netroufám si odhadovat, jak dlouho tu YouTube bude, věřím, že Vámi zmiňovaných 5 - 10 let tu ještě vydrží, každopádně většina aktuálních tvůrců již dnes směřuje jiným směrem a video-tvorbu bereme z většiny jen jako odrazový můstek. Je to velká příležitost, jak nasbírat velké množství informací, kontaktů a všeho potřebného k budoucímu podnikání. Nemluvě o lidech, kterým budeme jistě několik následujících let minimálně povědomí.
Dle mého názoru se vymění pouze tvůrci, možná sociální síť (konkurence YouTube), nicméně má generace tráví o mnoho více času na sociálních sítích, než u televize, což si myslím, je správný krok dopředu. Na internetu si každý může zvolit dle svého uvážení, co bude sledovat, a to je podle mě hlavní výhoda, kterou YouTube a celkově internet nabízí.

V tuto chvíli se proto o svou práci nebojím, a dříve, než případně zanikne, s ní skončím já. Tím jsem si jistý.

Řekl bych, že čeští youtubeři zatím dobře pokrývají jen oblast zábavy (velmi zjednodušeně řečeno a bez hodnocení kvality). Nepřemýšlíte o zaměření se na nějakou oblast mimo tuto zónu (případně jakou)?

Spousta z nás to zkoušelo a bohužel, vzhledem k publiku, u nás prozatím platí, že čím větší hloupost, tím větší zájem diváků. Nejednou jsem u videa strávil i 12 hodin práce a ve výsledku jsem se dočkal podprůměrných výsledků. Naopak u videí, které jsem měl za 2 hodiny vymyšlené, natočené, sestříhané i vydané, jsem si mlátil hlavou o stůl, proč je o ně takový zájem a co se lidem na nich vlastně tolik líbí. Toto potvrdí určitě každý tvůrce, proto se většina ubrala spíše směrem kvantity, než-li kvality.

Youtubeři jsou zajímavým a cíleným marketingovým kanálem - např. pro propagaci výrobků apod. Přemýšlíte někdy o této své “schopnosti” ovlivňovat veřejné mínění? (např. u televize a reklamy v ní jde o neosobní korporaci, ale youtubeři jsou přesně identifikovatelní jednotlivci)

Denně mi přijdou 2 - 3 nabídky na spolupráci, přesto jich měsíčně přijmu a udělám v rozmezí od 1 do 3. Vybírám zejména dlouhodobější spolupráce a pokud se jedná o krátkodobou, hraje u mě velkou roli správné umístění produktu/služby do mého videa. Snažím se vyhýbat okaté reklamě, která by mohla diváky odradit. Svou moc ovlivňovat, zejména mladší lidi, si uvědomuji a proto jsem nikdy nepropagoval nic, za co bych se později nemohl nebo nechtěl postavit. Zároveň se více zaměřuji na rozšíření povědomí o produktu/značce, než na rychlém výdělku pro firmy, což je ve většině případů jejich požadavek. Moc dobře vím, jak jednoduché je ovlivnit lidi a přimět je ke koupi něčeho, co vlastně ani sami nechtějí. Tím se opět vracím k prvnímu bodu, kde jsem zmiňoval, že firmy stále vyžadují jednorázové reklamy mířené na rychlý prodej produktu, namísto od mé preference, tedy o zvýšení povědomí a dlouhodobé spolupráci, kdy si divák produkt s daným tvůrcem spojí a v případě zájmu i zakoupí.

Jaký je váš pohled na volby? (a proč chodíte/nechodíte)

Politiku sleduji skrze sociální sítě a denně jsem v obraze zejména díky článkům a kauzám, které rychle obíhají celý internet. Do diskuzí se nezapojuji, protože se nepovažuji, na rozdíl od většiny národa za experta, který má potřebu všude vyjadřovat svůj názor. Jsem také přesvědčen, že by to žádnou změnu nepřineslo, proto vše jen tiše sleduji zpovzdálí a tvořím si vlastní obrázek. Vím, jak fungují média, nadnárodní firmy a spousta velkých korporací, proto si umím udělat obrázek i o světové politice. Z mého pohledu je to z části jeden velký podnik, nechci ho nazývat legální mafií, nicméně hází to na mě postupem času podobný dojem. Pokud se člověk nenarodí do rodiny s politickým zaměřením, nemá více peněz, než sám potřebuje nebo nemá potřebné kontakty, do politiky se prakticky nemá jak dostat, proto většinou diskutuje pouze na fórech, kde si vlastně pouze uleví, ale nic svým názorem nezmění. Mě také nezajímá každý komentář, který mi kdo napíše, nestíhal bych na to reagovat ani to číst, proto jsem si jistý, že stejný přístup mají i lidé v politice a nijak se jim nedivím. Lidé by neměli vědět víc, než potřebují a proto pro jistotu politiku do hloubky nesleduji, svých starostí mám dost.

Těm, co se dostali tak vysoko, to z celého srdce přeji a pokud nemají v plánu žádná větší omezení pro obyvatelstvo, je mi vcelku jedno, kdo právě vládne a kolik si vydělává. Řídím se motem "Přej a bude ti přáno." K volbám nechodím, pokud bych chtěl něco změnit, udělám to ve správný čas a ne pouze vhozením volebního lístku do přihrádky. 

Fanoušci bývají v podobném věku, jako youtubeři samotní. Většinou jsou už i plnoletí a tudíž právoplatní voliči. Nepřemýšlíte, že díky své velké popularitě v kombinaci s malou volební účastí, jste schopni opravdu “ovlivnit” volby?

Ano, jsem si jistý, že pokud by nějaká strana oslovila více youtuberů, ovlivnilo by to v nemalých číslech výsledky voleb. Jsem si také jistý, že spousta youtuberů je úplatná a ve finále by jim bylo jedno, koho by propagovali, není mezi námi, až na pár výjimek, moc lidí, co by se o politiku zajímali. Já se prozatím od politiky distancuji, mám svého favorita, se kterým bych byl schopen jednat, ale jednalo by se o dlouhodobý a složitý proces.

Oslovují vás politické strany či jiné subjekty, aby jste je podpořili/propagovali?

Ano, doposud jsem dostal 3 nabídky na politické kampaně.

Můžete se podělit o svůj osobní názor na ODS? Co je dobře, co je špatně, … cokoliv?

Jak jsem již výše zmiňoval, zdržuji se svých názorů. Pouze bych podotkl, že se mi líbí Váš všeobecný marketingový přístup. Ať už se jedná o reklamu, nebo modrou - důvěryhodnou barvu Vaší strany :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat