22. listopadu 2015

Proč má smysl mít webové stránky a proč je musíte mít

Nemám v plánu přesvědčovat podnikatele, řemeslníky a obchody, že je velmi přínosné mít webové stránky - tohle už dávno pochopili a já bych působil jako někdo, kdo byl poslední 15 let na Marsu. Jiná situace je ale s politickými stranami (s místními sdruženími na obcích) - ty tohle ještě nepochopily.

Politické strany na místní úrovni (v obcích a vesnicích) stále velmi zanedbávají elektronickou komunikaci s občany. Pokud mi nevěříte, tak si to sami vyzkoušejte - najděte webové stránky politických stran ve vaši obci a třeba i v sousední vesnici (pro větší vzorek). Můj soukromý odhad je, že budete mít maximálně úspěšnost tak 20% a z toho navíc polovina stránek bude obsahem zamrzlá před posledními volbami (protože vznikly v rámci předvolebního snažení, kdy si někdo vzpomněl že existuje Internet ... ale po volbách to zase rychle zapomněl).

Určitě nikoho nechci jen tak poučovat, takže se s vámi podělím i o vlastní zkušenosti a postřehy. Sami si rozhodněte, jestli na tom něco je, nebo jen žvaním.

Facebook není plnohodnotná náhrada

Abych byl spravedlivý, tak musím připustit, že se situace s komunikací místních sdružení se svými spoluobčany v posledních letech výrazně zlepšila. A to díky Facebooku. Mezi členy se vždycky najde někdo, kdo FB používá a je schopen založit pro své místní sdružení stránku.

Rychvaldské politické strany na FB: ODS, STAN, KSČM, ČSSD, ANO

Stránka na Facebooku má ale svá značná omezení oproti klasické webové stránce - zkusím vyjmenovat jen pár, které mi přijdou nejzásadnější. 
  • Omezení dosahu (kdo uvidí váš příspěvek). FB v posledních letech značně omezil dosah neplacených příspěvků stránek k jejím fanouškům, kteří je chtějí odebírat. To platí pro příspěvky bezplatné - pokud si zaplatíte, tak váš příspěvek dostanou skoro všichni.
  • Problémy se sdílením souborů. Je celkem běžné, že svým spoluobčanům potřebujete nasdílet nějaký soubor/dokument - například materiály pro zastupitelstvo, nějaký dopis, výkres, apod. A takový dokument musíte někam uložit.
  • Omezené publikum. Je prostým faktem, že účet na FB nemá zdaleka každý, a také že sociální sítě jsou převážně baštou mladších lidí (to se ale s postupek času a jejich stárnutím mění). Procházet internetové stránky a vyhledávat informace ale umí výrazná většina lidí ... zeptejte se ve svém okolí.
  • Vyhledávání. To, že je obsah stránek na FB dostupný převážně jen pro registrované uživatele, značně komplikuje vyhledatelnost vámi vytvořeného obsahu. Lidem se prostě při běžném hledání na Internetu (na Google nebo Seznamu) váš obsah nezobrazí, i kdyby byl tím nejrelevantnějším materiálem co hledají. Takže ti, co nejsou fanoušky vaší stránky ho patrně nikdy nenajdou.
Nechci ale působit jako nějaký velký odpůrce Facebooku - chci jen upozornit že to není univerzální řešení na všechno. Určitě to není špatná platforma pro organizování nějakých akcí, nebo sdílení fotek apod. Hlavně vám ale umožní upozornit vaše fanoušky na nějaký nový obsah, který vytvoříte a nasdílíte odkaz na něj - jako podpůrný nástroj pro šíření informací.

Pokud si chcete založit stránku na FB, tak si projděte nějaké návody a doporučení, jak to udělat a na co si dát pozor - například články z @365tipu:

Hlavní je obsah - lokální!

NEŘEŠTE VZHLED, ŘEŠTE OBSAH - tuhle větu mějte v začátcích jako mantru. Je až s podivem, jak urputně chce mnoho lidí primárně řešit vzhled svých stránek a považují to za alfu a omegu. Netvrdím, že vzhled nemá žádný vliv, ale lidé na internetu hledají obsah ne vzhled ... co píšete do vyhledávače vy: "výše DPH 2015" nebo "červená stránka s modrým textem a obrázkem vlevo nahoře s papouškem"?

Relevantní obsah je to nejdůležitější, co musejí vaše stránky obsahovat. A není to tak těžké, jak se vám to může zdát. Musíte si uvědomit, co vaši čtenáři (primárně spoluobčané z vaší obce) chtějí najít - sami se zamyslete, co za informace by jste hledali na stránkách místního politického sdružení?

Lidé tam budou hledat hlavně lokální zprávy a vaše názory na dění u vás v obci. Je až smutnou skutečností, že pokud mají místní sdružení nějaké stránky, tak bývají zapleveleny pouhými kopiemi zpráv z celostátních politických centrál. Neříkám, že si sem tam nějaká velká zpráva nezaslouží převzetí, ale nedělejte z vašich stránek kopii webů celostátních - uživatelé najdou ony texty primárně tam a ne u vás. Když už musíte, tak k tomu připojte alespoň váš názor, či jak se to dotkne konkrétně vašeho města (když jde například o změny zákonů) apod.

Nejlepší jsou ale zprávy čistě lokální. Minimálně čtyřikrát do roka se v každé obci konají zasedání zastupitelstev - tak pozvěte v předstihu spoluobčany a připojte třeba nějaké vaše názory na projednávané body. Pokud máte zastupitele, či alespoň přístup k materiálům pro zastupitele na zasedání, tak je uveřejněte (tohle má ohromný význam) - dejte si ale pozor na ochranu osobních údajů ... ať nedopadnete jako já v roce 2011. Po zastupitelstvu napište článek o tom, co se projednalo, co se vlastně schválilo atd.

Taky se u vás časem určitě objeví nějaká kauza, nějaká kontroverzní událost ... napište o tom. Upozorněte na zprávy v médiích, které mají komunální charakter - změny zákonů apod. Hlavně si nedávejte cíle, že budete mít každý den či týden tolik a tolik článků - stejně to nedodržíte. Můžete klidně i nějaký měsíc vynechat (třeba přes prázdniny). Ale udržujte vaše stránky aktivní a aktuální.

Zvládnou to i děti ze základní školy

Často slýchávám, že založení webových stránek je moc náročné nebo drahé - není to pravda. Podívejte se například na tyto stránky, kde jste. Jde o klasický blog, který si zadarmo založíte během pár minut. A pak už můžete tvořit obsah ... a až budete mít více času, můžete si pohrát s nějakým dalším nastavením (barvy, rozložení stránky apod.).

Znovu musím zopakovat, že HLAVNÍ JE OBSAH. Pochopitelně, že pokud začnete tím, že vaše stránky musejí vypadat tak a tak, a že usilujete o cenu Design roku na webu, tak to budete mít obtížné. Nebo že si naprosto všechno musíte naprogramovat sami. Nemyslím si ale, že tím dneska někoho ohromíte či přitáhnete. Tvořte obsah - tahle cesta určitě funguje. Použijte už hotová (bezplatná) řešení a soustřeďte se jen to na jedno.

Když se podíváte po svém okolí, tak zjistíte že dneska i malé slečny základní školou povinné mají svůj blog - své webové stránky. Opravdu nejsou potřeba žádné velké znalosti, či peníze. Pokud umíte napsat jednoduchý dopis ve Wordu, tak zvládnete vytvořit i článek na blog. A pokud si najdete alespoň hodinku času týdně, tak zvládnete vytvářet i obsah.

Musím připomenout citát Jana Wericha: Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.


Reklama minimálně za pět miliónů

V předvolebním období bude naše republika opět polepena billboardy, ze kterým na nás budou vyskakovat různá hesla, obličeje a názory. Nechci rozebírat jestli to má smysl nebo ne, a na kolik lidí dneska takový typ reklamy ještě působí. Myslím si ale, že internetové stránky místního sdružení, které si od občanů získaly důvěru (kvalitním a relevantním obsahem v minulosti) se mohou s jedním takovým billboardem rovnat (co se počtu oslovených lidí týká).

Chci teď udělat jen takový malý výpočet: ODS má asi 1000 místních sdružení, průměrná cena jednoho billboardu na měsíc je cca 5.000 Kč. Pokud by každé MS mělo své webové stránky, které použijí v předvolební kampani, tak jsme na hodnotě 5 miliónu korun měsíčně za kampaň. A to se vyplatí ne?

Tak proč je už nemáte?

Snad se mi alespoň trochu podařilo vystihnout ty hlavní důvody, proč si myslím, že by místní sdružení politických stran měla mít svoje webové stránky. Už jsem o této záležitosti mluvil na různých sněmech a radách několikrát - a ne vždy byl dostatečný prostor všechno vysvětlit. Tak snad jsem tímhle příspěvkem přesvědčil alespoň někoho dalšího.

Podívejte se na kalendář a na počítač, mobil nebo tablet u kterého sedíte ... je rok 2015 ... vážně si myslíte, že internetové stránky nemají význam?

4 komentáře:

  1. Zajímavý článek, který mě opět přivádí k jedné myšlence. Zajímalo by mě, nakolik jsou místní politické strany aktivní a jak často se schází jejich členská základna, kde členové projednávají postoje strany, navrhují řešení, diskutují apod. Scházejí se vůbec rychvaldské politické strany pravidelně? Jak to funguje v rychvaldské ODS? Díky za odpověď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samotného by mě zajímalo, jak to funguje v jiných stranách v Rychvaldu.

      Pokud budu mluvit za ODS, tak pravidelné setkání máme podobně jako je zastupitelstvo - co 3 měsíce. Ale většinou se potkáme i nepravidelně "mezi" (na nějaké jiné schůzi, akci, ...). A některé věci probereme třeba přes mail, nebo pod články v komentářích :-)

      Chcete přijít na naše další setkání?

      Vymazat
  2. Abych řekl pravdu, tak nevím. Již delší dobu sleduji, co se kolem mě v Rychvaldě děje a rád bych se podílel na nějaké změně. Ovšem nevím, jestli přijít s "něčím novým" nebo zapadnout do "starých struktur".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi rozumím tomu, co cítíte - měl jsem to podobně. Možností, jak se "podílet na změnách" je mnoho, ale člověk musí najít ten správný způsob, který mu vyhovuje.

      Pokud jde o to dilema něco-nové/stará-struktura, tak to si musíte rozhodnou asi podle toho, jak moc chcete být "nezávislý", kolik máte energie a času a jak moc jste ochoten mít nějakou nálepku.

      Vymazat