21. dubna 2017

Medailonek: Jakub Unucka - náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region

Dnes vám představíme dalšího krajského náměstka za ODS Jakuba Unucku.
minule Stanislav Folwarczny


Ing. Jakub Unucka MBA

náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region

Můžete se stručně představit (soukromí, profese, koníčky)?

Jsem sice původem „ostravak,“ ale už skoro patnáct let žiju se svou rodinou v nedalekých Klimkovicích. Vždycky jsem se rád věnoval elektronice, počítačům a vlastně všemu, kde byl nějaký integrovaný obvod, nebo něco jiskřilo elektřinou. Proto jsem se hned po gymnáziu přihlásil na strojně-elektrickou  fakultu VŠB a v neustálém vzdělávání pokračuju dodnes  - aktuálně na doktorském studiu automatizace). Mám to štěstí, že moje práce je zároveň i mým koníčkem, takže přes to, že jako ředitel naší firmy GABEN, která se zabývá automatickou identifikací, se musím věnovat i obchodu, pořád se dostanu do styku s elektronikou, např. čipy nebo RFID technologiemi. Nejsem ale zase takový ten typický „ajťák,“ takže si třeba rád zajedu s rodinou zalyžovat, procestovat kus naší krásné české krajiny nebo se někde zakutám s dobrou sci-fi knížkou.

Jste náměstkem pro dopravu a chytrý region, co to vlastně znamená a obnáší na krajské úrovni?

V dopravě je to jasné. My, jako kraj, máme za úkol zabezpečit na svém území dopravní obslužnost tak, aby se každý občan mohl dostat do práce nebo do školy, až už železnicí, autobusem nebo autem. Náš kraj má také v majetku vlastní letitě v Mošnově, které máme za úkol spravovat a rozvíjet, nejlépe v zisku samozřejmě. To je tak v kostce řečeno obšírně. Samozřejmě mimo jiných věcí, které dělají čistě úředníci, jako jsou třeba pokuty, licence pro kamiony, apod.

U chytrého regionu je to složitější, protože je tato agenda úplně nová a je tak na mě, abych v tuto chvíli vlastně nastavil, co chápeme pod pojmem „chytrý region“ a co všechno pod něj spadá. Mohl bych o tom mluvit dlouho, ale v nějakém rámci se budeme snažit zavádět do praxe nové technologie a řešení, která budou lidem šetřit čas a peníze, ať už v dopravě, zdravotnictví, energetice nebo infrastruktuře, třeba „výstavbou“ optické sítě, aby byl celý region pokryt rychlým internetem.

Jaký největší krajský problém musíte aktuálně řešit?

Těch problémů je tisíc a jeden. Ať už je to jednání s dopravci o nových tendrech na to, jak a kde budou jezdit v kraji autobusy, snaha o to, aby se v kraji začaly budovat vysokorychlostní koridory pro železnice nebo dát nějaký úzus tomu, kudy se bude ubírat letiště Leoše Janáčka v Mošnově. Faktem je, že teď hodně času trávím tím, jak má kraj uchopit právě onen „Chytrý region“ a co konkrétně bude kraj dělat, ať to není jenom o tom, že za sebou za čtyři roky nechám nic neříkající koncepci plnou barevných vizualizací.

Vypíchl bych taky intenzivní jednání o dostavbě tzv. „Prodloužené Rudné,“ která je teď prioritní a která mi denně leží na stole. To je nejen problém aktuální, ale hlavně problém, který když nedořešíme teď, tak už nikdy. Proto skoro každé pondělí klepu na dveře ministerstva dopravy a opravdu jej chci dotáhnout do konce.

Máte nějaký svůj plán/nápad/vizi, kterou byste chtěl během tohoto funkčního období zrealizovat?

Ano, chtěl bych si za čtyři roky vzít do ruky náš volební program a tužkou odškrtat všechny důležité body, které jsme voličům slíbili, jako splněné. To je můj plán.

Nápadů mám plnou hlavu a stále přicházejí nové, což se týká hlavně chytrého regionu, kde máme spoustu možností a příležitostí. Od chytrých pouličních lamp, které se samy spravují, chytré lavičky s nabíječkami na mobil, semafory, které jsou synchronizované, až po v zimě vyhřívané chodníky.

S vizemi je to složitější, těch mám hned několik a jedna je ambicióznější, než druhá, na druhou stranu, politik bez vizí je jako pekař bez chleba.

Chtěl bych třeba v Ostravě dostat pod zem železniční koleje od hlavního nádraží ke středu a propojit tak centrum Ostravy v jeden celek, chtěl bych dostavět obchvaty všech velkých měst v kraji, dostat na ostravské letiště linky do Vídně nebo Mnichova, mít ve všech krajských autobusech Wi-Fi a další a další… 

Na naplnění všech těchto vizí bychom ovšem potřebovali obrovské množství peněz, takže se spokojím s tím, pokud za sebou za čtyři roky nechám opravenou lanovku na Pustevny, dvě nově postavené v našich Beskydech a hotový stavební plán na tramvajové spojení z Ostravy do Karviné tak, aby ten, kdo usedne za čtyři roky do mého křesla, mohl hned první den kopnout do země. Mimo tedy plánu a vize, že to křeslo v příštích krajských volbách obhájím.

A nějakou vizi z vašeho úseku působnosti, která je řekněme futuristická? (potřebuje k realizaci roky/desetiletí; ještě nejsou dostupné technické možnosti; apod.)

Futuristická je možná představa, že budeme mít třeba někdy úřady, včetně krajského, bez zbytečného papírování a byrokratické mašinérie. Abych ale mluvil vážně, chtěl bych se ještě za svého života svézt novou vysokorychlostní tratí nebo hyperloopem do Prahy. A doufám, že se místo toho nedožiju, jak nám do našeho kraje po Labsko-oderském kanálu posílají Číňané svoji ocel a uhlí…..

Žádné komentáře:

Okomentovat